Владислав Карась
Був кухарем – став 3D-артистом
Ця людина розриває всі шаблони про те, як стати 3D-художником. Її історія не просто цікава – вона унікальна, багатогранна й дуже, як каже сам Влад, “смачна”.
Заінтригували?
Давайте вже скоріше дізнаємось цю неймовірну історію! З нами сьогодні Владислав Карась, гуру 3D-моделінгу, топовий Senior спеціаліст і неймовірно цілеспрямований хлопець.
Владе, привіт! Розкажи про себе, хто ти за освітою?
За освітою я кухар. Я майже отримав магістра в університеті харчових технологій, вчився на технолога. Мені 3 місяці не вистачило, щоб здати диплом. Він вже був на чверть написаний. А ще я встиг стати кухарем 5-го розряду. 5 років працював у цій сфері, в абсолютно різних ресторанах. Готував і м’ясо, і рибу, і кондитерку – я все вмію)
Нічого собі, оце так поворот! Тож ти та людина, яка за лічені секунди може супердрібно нарізати цибулю? (тут ми показали Владу професійну швидку техніку нарізки)
Цибулю дещо по-іншому ріжуть, так краще різати зелень) Але так, інакше ти просто нічого не встигнеш. Кухня – це пекельне місце). Але я все одно дуже люблю готувати.
А чому тоді вирішив змінити професію?
Тут є декілька причин: робота фізично дуже важка, бувають зміни по 14 годин, дуже болить спина. А ще я помічав, що в багатьох моїх колишніх колег компресійні панчохи на ногах. Це через те, що вени починають виступати – весь час на ногах стоїш, причому практично на одному місці.
Ти вже настоявся, тому вирішив посидіти, так?)
Ха-ха, ну так! Звісно, є свої мінуси в сидячій роботі. Але треба просто не забувати про спорт, і тоді все буде окей. І тут цікаво дуже.
А як довго ти вже працюєш 3D-моделером?
Три роки.
Ти раніше думав про професію 3D-художника?
Я взагалі не художник, я технар – більше по кресленням, всьому універу малював)) Тому я пішов на 3D-моделінг, а не 3D-візуалізацію. І мені прямо зайшло)) Знаєш, коли пробуєш щось нове, і воно в тебе виходить, то це надає сил і мотивації, тому ще більше чіпляєшся за це. А ще я швидко зрозумів, що у CGI можна реально добре заробляти, галузь прибуткова. Адже коли ти кухар, тобі потрібно вкласти дуже багато часу й сил, щоб почати отримувати гідну зарплатню. За 5 років мені це не вдалось.
Розкажи, як ти потрапив на курси в CGI BootCamp?
У мене тут друг навчався, він мені порадив. Я сходив на відкритий урок і записався в групу з 3D-моделінгу.
І як тобі навчання? Важко було вчитися новому?
Я в принципі така людина – дуже люблю вчитися і роблю це постійно. У мене навіть зараз на другому моніторі Youtube-відео про моделінг транслюється.
Взагалі, було складно через великий потік інформації. Але я хоча б умів креслити. А люди, які прийшли з 0 знань, виходили ввечері й у них на обличчі було написано: “голова зараз вибухне”)) Раніше було ще складніше, тому що всі питання задавались менторам у кінці. А я не міг терпіти й увесь час смикав усіх і питав одразу. Зараз, як я чув, систему вдосконалили і вчитися стало набагато легше: є круті методички і таке інше.
А чи були в тебе якісь страхи? Все-таки ти вирішив суперкардинально все змінити.
Страх, звісно, був. У першу чергу тому, що я думав, що поріг входження в цю професію дуже високий. Стільки інформації, стільки програм, стільки функцій у програмах – невже це все можна швидко вивчити, щоб вже почати нарешті працювати? Але все виявилось не так. Важливо вміти робити базові речі, а решта – це досвід і, як я вже казав, саморозвиток. А ще класно, що з часом ти вже знаєш: текстури тканин краще використовувати ось такі, одяг краще ось так зробити, а якщо треба статуетку зліпити в 3D, то я скористуюсь таким-то методом. Обростаєш знаннями, в цілому.
Ще, коли ти платиш за курси й зовсім не знаєш, чи зайде воно тобі, то трохи страшно. Але я вже абсолютно не переймався, коли побачив, на яку ЗП я виходжу. І мені це сподобалось.
Як швидко окупилися курси? Довго пристосовувався?
Враховуючи, що було багато інформації і я хотів навчитися всьому й одразу, то так. У мене курси окупились за 2 місяці, й потім я вже почав добре заробляти.
Як щодо перекваліфікації у 3D-візуалізатора?
Насправді, я думаю над цим – просто з тих міркувань, щоб бути універсальним спеціалістом і робити проекти “під ключ”.
Але моделінг мені більше до вподоби. Візери – це більше художники, їм треба мати гарне бачення картинки. А я технар, я люблю, щоб усе було чітенько. Тому я обожнюю, коли клієнти надсилають креслення).
Розкажи про складності роботи 3D-моделера.
Складності в основному пов’язані з клієнтами й замовленнями. Є багато “конвеєрних” замовлень. Однак часто бувають і дуже круті проекти, які треба хапати якомога швидше, а то заберуть)
Клієнти бувають дуже різні. Люблю, коли клієнт знає, чого він хоче. Але часто буває і таке: все технічне завдання узгоджено, а коли вже віддаєш готову роботу клієнтові, він каже: “Ну, якось не так”. Питаєш “А як треба?”. У відповідь: “Ну от якось по-іншому, але не так”. І тут ти вже починаєш думати, як зробити краще. І ще 7 кіл пекла проходиш перед тим, як йому сподобається результат. Це, звісно, складно. Але плюс у тому, що коли ти вже Senior, ти можеш обирати, які проекти брати. Буває і таке, що проект крутий, а от клієнт не з легких. Тут вже потрібно чимось жертвувати.
А ще часто доводиться робити модельки самостійно. Навіть враховуючи, що в нас на роботі база моделей просто величезна. Але буває, що у клієнта, наприклад, унікальний диван або специфічний стілець із лози. Тоді треба сплести самому) І ось ти запасаєшся терпінням, береш пачку чаю та починаєш)
Але знову ж таки, це все дуже цікаво.
Владе, дуже круто чути від тебе таке і бачити, що в тебе досі горять очі, враховуючи, що ти вже 3 роки “варишся” у цьому всьому. Клас! Розкажи, в чому секрет? Що тебе надихає?
По-перше, я ОБОЖНЮЮ момент, коли клієнти дають фідбек по моїй роботі. Якщо щось не так, ми з’ясовуємо, що саме не сподобалось. Частіше за все це якась незначна річ. Тоді я трохи виправляю й чую завітне “О так, тепер набагато краще”)). А НАЙКРУТІШЕ – це коли клієнти дякують тобі за твою роботу. Це просто дуже смачно)).
Це, напевно, найкраща мотивація, так?
Одна із. Гроші — теж добре! Також непогана мотивація)). Без грошей було б важкувато, адже їсти хочеться)).
Ха-ха. Звісно. Але все-таки, буває ж і “Все задовбало й нічого не хочеться”, правда?
Звичайно, буває, враховуючи, що в нас багато одноманітних замовлень. В основному, це дивани. У мене вже така колекція диванів, що я б у всьому житті на стількох не посидів))). Я часто бував за кордоном, заходив до IKEA, дивився там на меблі. І такий – “О, ось це я робив, і це. О, ось як цей шов йшов, виявляється, а я довго мучився й не знав, як його правильно зробити”)).
Клас! Ти навіть живцем можеш побачити те, що ти робив. Супер! Наші ментори часто говорять студентам, щоб вони більше гуляли, дивилися в магазинах, як лежить постіль на ліжку, як дім побудований, як освітлення падає. Щоб звертали увагу на те, з чим вони працюють у 3D, адже картинку треба зробити максимально реалістичною. Ти з цим згоден?
Авжеж! Ти пам’ятаєш, як у тебе шви йдуть на домашньому дивані?
Ні!
А я пам’ятаю!!! І не тільки як на дивані, я все розглядаю)). Коли купуєш якусь річ або садишся на стілець або робиш ще щось подібне, то завжди повертаєшся й дивишся, як воно переливається. Зазвичай під одним кутом колір темніший, під іншим – світліший. І запам’ятовуєш собі.
Ми, власне, створюємо предмети з реального світу. Зазвичай ми не помічаємо, як вони влаштовані, а оскільки я з цим працюю, я дивлюся, і речі виявляются такими неідеальними. Помічала?
Так! Буває, дивишся на дівчину, і загалом вона красива, але якщо придивитися, то не все так ідеально, як здавалося.
Найцікавіше, що коли ти робиш 3D-моделі, ти спочатку робиш добре, а потім, щоб вони виглядали реалістично, ти їх трошки псуєш. Просто занадто ідеальні речі у людей викликають легке відторгнення, тому що вони виглядають як штучні. Тому, роблячи одяг в 3D, ти там пом’яв, і тут трохи пом’яв, складочки зробив. І ось вже живенько виглядає.
Це, напевно, одне з найскладнішого для мене було. Адже я люблю, коли все чітко і ідеально.
Як ми бачимо по твоїх роботах, ти успішно це подолав. У них речі виглядають так, що одразу хочеться купити. У тебе є улюблені проекти?
Так, було багато таких. Ось пам’ятаю проект, коли клієнту потрібно було розробити кухоль. Я бачив, що кост за проект невеликий, але мені було дуже цікаво. І ми з ним разом придумували, як це все буде виглядати: гумки, товщина, колір, всілякі написи, штучки, гравіювання робили, витоплювали, вдавлювали, додавали кришечку, ремінець. У підсумку вийшло близько 50 варіацій. Дуже круто, коли ми можемо з людиною вести адекватний діалог, і обидва створюємо щось. Коли він радий і задоволений, тоді мені і робота в кайф!
Тобто, ти не тільки 3D-моделер, а й дизайнер теж?
Інколи так. Бувають такі клієнти, у яких практично на серветці було ручкою намальовано, як це приблизно має виглядати. Ти розумієш, що так, правок буде багато, але що поробиш)))
Зрозуміло, є своя специфіка. Владе, скажи, кому підійде 3D-моделинг? Якими якостями треба володіти?
Судячи з мене, таке підійде технарю, людині, яка любить чіткість. А, ну і посидючість і терпіння дуже важливі. Є такі люди, з яких енергія прямо пре, таким буде складніше. А я така людина, яка може перебирати намиста або бісер з ранку до ночі, тому мені норм))
Ще важливо розуміти, що в цій професії потрібно завжди вчитися чомусь новому.
Ось у мене зараз стоять 3 монітори, на одному з яких весь час йде якась обучалка з Youtube. Це потрібно і для розвитку, і для того, щоб не “згоріти” під час робочого дня. Я ж зараз віддалено працюю. До речі, скину тобі парочку крутих ресурсів, може стати в нагоді) Один з них – це моя так звана “еротика для моделера”. Ти просто сидиш, дивишся, і у тебе прям сльози течуть з очей, настільки це красиво. Прям такий приплив натхнення)) Але напевно це тільки 3Dшники зможуть оцінити).
Ух ти, заінтригував, скинь, звичайно! Цікаво! Ти сумуєш за офісом? Або з дому працювати краще?
Коли як. Круто, коли є можливість вибирати. Я, наприклад, живу далеко, і працюючи з дому, економлю час в дорозі. Тому це плюс. Але, звичайно ж, не вистачає хлопців та дівчат, з якими можна поговорити або запитати щось. Адже вдома ти зазвичай гуглиш, а це займає дуже багато часу. А в офісі тобі просто ткнули пальцем і все)). Поки так, подивимося, як далі буде.
Владе, я думаю, ти в курсі, що 3D-моделинг на слуху в усіх. Це персонажка і в цілому гейм-індустрія. Не думав піти в цю сферу?
Я пробував, але у мене складно воно йде. Ця галузь настільки велика, що я трохи побоююсь, адже тут я вже Senior і мені моя робота приносить хороший дохід. Плюс це складно.
Я багато читав і гуглив, і найскладніше – це модель людини. От уяви, на створення всього персонажа без голови і на голову окремо йде однакова кількість часу. Тому що обличчя малювати дуже складно. Може, помічала, що в більшості ігор персонажі в масках?
Це прекрасний спосіб сховати обличчя. Є така штука як “ефект зловісної долини”. Це коли роботизованих ляльок роблять схожими на людину. Поки модель статична, це ще більш-менш нормально, а коли вона починає рухатися, то виходить дуже страшно.
Це дуже цікаво, але є своя специфіка роботи. І мені, я відчуваю, тут буде не вистачати художньої освіти. Тому що, як мені здається, тут вже багато мистецтва, а ще потрібно знання анатомії. Малювати щось мультяшне набагато простіше, це як карикатури робити. Але тут теж потрібно вміти малювати).
Зрозуміло. Якщо зміниш напрямок, дай нам знати). Давай поговоримо про тебе))). Які в тебе зараз життєві цілі? Чого прагнеш?
Закрити іпотеку в першу чергу). А взагалі, хочу багато подорожувати, і тому я зараз шукаю, які навички я можу розвинути, щоб “коштувати” дорожче, брати проекти під ключ і більше заробляти і розвиватися)
Хороші цілі! Чи вважаєш ти, що в тебе робота мрії?
Я вважаю, що такої роботи в принципі не існує. Людина завжди буде незадоволена чимось, буде хотіти чогось більшого або просто іншого.
Я маю на увазі думку про те, що в 3D можна працювати віддалено, робота творча, і саморозвиток є, і перспектива в професії, і, що важливо – хороша ЗП, на яку можна купити машину, квартиру і подорожувати. Можна ж?
Ну я так, міні-купер купив))). І ось іпотеку виплачую)
Сфера прибуткова, гроші тут є, і гроші великі, так що можна не переживати)))
А свою квартиру ти ...?
Так, я сам робив дизайн-проект.
А який стиль в інтер'єрі любиш?
Я любитель скандинавського лофту та мінімалізму. Бо вдома хочеться відпочити від усього, а ці стилі досить легкі. Тим більше, що квартира не супер-велика, а якщо її заставити всілякими канделябрами і тому подібним, то в мене для життя залишиться рівно один стілець і все))). Я взагалі не любитель перевантажувати!
Яка твоя улюблена страва? І що любиш готувати?
Я люблю грузинську кухню, це прямо моє). А взагалі, їм я все, від сосисок з магазину до качиного магре з апельсиновим соусом)
Звучить дуже смачно) І останнє на сьогодні, питання. Порадиш нашу школу комусь?
Я скажу так: ця сфера дуже специфічна, але перспективна, і навіть якщо ти попрацював трохи і зрозумів, що саме в цій компанії, припустимо, не клеїться в тебе, то можна вдосконалити свої навички й себе “перепродати”. Адже сфера настільки широка, що можна вибирати і вибирати, в якому саме напрямку працювати. Це не так, що ти заплатив на курси, і втратив гроші. НІ. Вміння-то залишаються. А мати свій хард скіл в наш час дуже цінно, тим більше, такий затребуваний і перспективний! Так що всіх, кому цікаво таке, я буду запрошувати!)
Дякую тобі дуже за відвертість і таку чудову бесіду. Ці 2 години часу були для нашої CGI School дуже важливі, і для мене особисто це було мега-цікаво, впевнена, що нашим читачам теж буде.
Не зупиняйся у розвитку, тільки вперед і тільки більше і більше!
Мені теж було дуже приємно!) Дякую, запрошуйте ще, із задоволенням приїду!))